Ekostandardy w siedmiu krokach

krok 5:

ZAKUPY

motto:
Pieniądze konsumentów kształtują świat

Pieniądze wydawane na zakupach są głosem oddanym w wyborach na świat naszych marzeń. Pojedynczy konsument, podobnie jak pojedynczy wyborca, ma stosunkowo małą siłę oddziaływania – jednak moc grupy jest już większa.

Podobnie jest z gminami i innymi instytucjami publicznymi. Czasami zapominamy, że zakupy gminy również kształtują świat – i to często mocniej, niż ma to miejsce w przypadku zwykłych konsumentów. W przypadku urzędu gminy, zakupy zazwyczaj nie są emocjonalnymi wyborami – najczęściej są wykonywane zgodnie z planem, a często również zgodnie z wymaganymi procedurami wyboru wykonawców. Właśnie dlatego plan zakupów, będący wyrazem potrzeb oraz efektów ich oddziaływania, jest tak ważny. Jeśli dobrze zaplanujemy zakupy i kryteria wyboru dostawcy, mamy szanse wykorzystać nasze pieniądze w dobrym celu. Planując zakupy postępujmy zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, uwzględniając potrzeby ekologiczne, społeczne i gospodarcze.

W kwestii ochrony środowiska spójrzmy na ekologiczne oddziaływanie zakupionych produktów: czy i jak bardzo potrzebnie są pakowane produkty, jakich surowców użyto do ich produkcji, w jakim stopniu są energochłonne, czy nadają się do przetworzenia, czy żywność spełnia – o ile to możliwe – kryteria żywności organicznej (atest żywności produkowanej metodami ekologicznymi). W aspekcie społecznym zwróćmy uwagę na to, czy kupując korzystamy z okazji czynienia społecznego dobra, czy dzięki zakupom wspieramy bezpośrednio lub pośrednio potrzebujących. Możemy np. kupować produkty od znanych nam i działających dla pożytku publicznego spółdzielni socjalnych lub wspierać zakupami kampanie społeczne dofinansowywane przez duże firmy.

Tak czy inaczej – warto patrzeć na gospodarcze oddziaływanie wydawanych przez nas pieniędzy. O ile to możliwe, kupujmy produkty od lokalnych, sprawdzonych dostawców (w ten sposób wspieramy lokalne środowisko), a w przypadku produktów z odległych krajów wybierajmy produkty fair trade („sprawiedliwego handlu” – wytworzone bez wyzysku społeczności lokalnych). Kupując świadomie, możemy dawać dobry przykład i promować pozytywne rozwiązania. Zaangażowanie i konsekwencja z pewnością zaowocują. Warto być oczywiście czujnym, gdyż na naszych preferencjach mogą żerować firmy zupełnie nieekologiczne.

  • Stop śmieciowym gadżetom

    W wielu realizowanych przez gminy działaniach kupuje się gadżety promocyjne. Często powielamy pomysły innych, starając się spełniać w ten sposób oczekiwania co do promocji. Zawsze jednak warto pomyśleć, czy produkowane gadżety są potrzebne i użyteczne? Czy gdybyśmy my sami byli odbiorcami działań takich jak nasze, chętnie byśmy z nich skorzystali? Wciąż zalewa nas bowiem powódź niepotrzebnych gadżetów: ulotek, broszur, długopisów, podstawek, zawieszek… Zwróćmy uwagę na ich aspekt środowiskowy. Warto, by materiały promocyjne nie były jednorazowe. Służyć wielokrotnie mogą na przykład bawełniane torby z nadrukiem, promocyjne koszulki, pendrivy z materiałami informacyjnymi… Możliwości jest wiele, ale zawsze warto zastanowić się, czy na pewno są sensowne.